Громади Майбутнього
Статті

“Громади майбутнього” застосують розвивальну систему освіти в школі

“Громади майбутнього” застосують розвивальну систему освіти в школі

Сучасна система освіти не надто ефективна, щоб виховати молоде покоління з високою продуктивністю в різних галузях. Тому команда “Громад майбутнього” вже має домовленість зі школою в Бориспільському районі про впровадження освітньої системи Ельконіна-Давидова.

Що вона передбачає, які предмети буде запроваджено, за якою методикою викладатимуть вчителі і чим така система відрізнятиметься від нинішньої? На ці запитання нам відповіли експерти з освітніх питань Лідія та Роман Морєви.

У “Громадах майбутнього” будуть застосовувати розвивальну систему освіти в школі

Якою ви бачите сучасну систему освіти, що потрібно удосконалити?

Роман:

На жаль, в нашій класичній системі освіти зараз ситуація така: завчив, здав, забув.  Ми повинні позбавитися від такого підходу в освіті.  Так вийшло, що нашу освітню систему ніхто не оптимізував і ніхто не тестував.  Її просто підганяли під необхідні тодішній владі рамки і робили офіційну звітність. Хоча насправді за час навчання в школі можна отримати стільки корисних сучасних знань, що цим дітям вже можна буде застосовувати ці навички на практиці на реальній роботі. Це відбудеться, якщо змінити традиційну освіту на більш розвивальну.

“Громади майбутнього” застосують розвивальну систему освіти в школі

Лідія:

Взагалі наша сучасна школа базується на системі, яка готує людей до диктатури. Тобто диктатура в сім’ї, в школі та суспільстві. Всі вже звикли, що вчитель може командувати в класі, вказувати школярам, що правильно, а що ні. Таким чином ми виховуємо покоління без критичного мислення, власного бачення проблем та шляхів їх вирішення. І така несамостійність людей призводить до низької економічної ефективності суспільства і починається відставання в технологічному плані. Наприклад, в Сполучених Штатах в освіті набагато більше вольностей і свобод, бо вони знають, що це необхідно.

Тому визначні спеціалісти-педагоги, творці новітніх педагогічних систем, вважають, що девіз для вчителя в школі має бути таким – трішечки попереду, але завжди поруч.

“Громади майбутнього” застосують розвивальну систему освіти в школі

Якою буде освіта школярів у поселенні “Громади майбутнього”?

Лідія:

Ми пропонуємо ввести систему Ельконіна-Давидова – це програма, яка передбачає розвивальні методики. У 1960-х роках Ельконін Данило Борисович був вчителем Давидова Василя Васильовича. Вони розробили систему, яка базується на психології Виготського. Їхня ідея полягала в тому, щоб організувати розвиваюче модернізоване середовище з лояльним підходом вчителя до навчання учнів. Тоді таку ініціативу не підтримувала влада, тому що програма передбачала виховання самостійно-мислячих особистостей. Тому система не могла функціонувати повноцінно. Зараз вона існує більше 50-ти років, але досі не запроваджена, як масова. Одна з причин цього – це те, що вчителі не вмотивовані до перекваліфікації.

У нас є вже домовленість про співпрацю за цією програмою зі школою у Бориспільському районі, яка поряд з поселенням. Там вчителі будуть проходити відповідні курси по цій новій програмі. Наприклад, вчителі іноземної мови пройдуть курс, підготовлений спеціалістом Віталієм Зубковим. Також ми хочемо навчити англійської мови усіх вчителів з інших галузей, щоб вони були кваліфікованими та мали доступ до іншомовної літератури у відкритих джерелах.

Через цю систему ми хочемо виховати особистостей, які самі шукатимуть відповіді на глобальні питання, які працюватимуть над помилками своїми і чужими, які вмітимуть взаємодіяти в колективі.

Наприклад, в умовах задачі з математики можуть бути спеціально зроблені помилки. Звідси виходить, що дитина навіть не зможе приступити до її розв’язання без застосування логіки для виправлення цієї помилки. Такий тип задач навчає підходити критично до всього, що трапляється в житті.

Роман:

Наша ідея полягає в тому, що треба давати таку освіту дітям, яка б розвивала їхній інтелект. Потрібно, щоб освіта грунтувалася на зацікавленні школярів.

Ми плануємо використовувати найновіші передові технології для цієї нової освіти.  Наше завдання – надати дітям безкоштовну освіту такого рівня,  яка поки що в Україні не доступна навіть платно. Якщо ми дбаємо про майбутнє нашої країни, ми повинні вчити молоде покоління так, щоб вони могли розвиватися, орієнтуватися, освоювати і адаптуватися до будь-яких умов життя. Також необхідно навчити їх бути патріотичними.  Адже наразі ми спостерігаємо таку картину: працездатні молоді люди з України виїжджають, а закордонні інвестори приїжджають і розвивають, наприклад, агробізнес.

Зараз стрімко розвивається система освіти у всьому світі, а потреби ринку праці розвиваються ще швидше,  тому ми вважаємо, що потрібно працювати на випередження.

Лідія:

Тобто освіта –  це стратегічна річ.  Так як освіта буде безкоштовною для майбутніх мешканців поселення ми плануємо залучити державне фінансування, а також грантові кошти.

Які методики з цієї системи будуть впроваджені в нашій школі?

Роман:

По суті, стержнем нашої ідеї є розвивальна система Ельконіна-Давидова. Однак це тільки ядро для нас, бо вона не має всіх предметів, які ми плануємо включити в програму.

От наприклад, такі предмети, як трудове навчання і малювання у нас будуть зовсім інші. Зараз ще досі в школах на праці дівчатка вишивають, а хлопці випилюють з дерева. Знаєте, такий підхід раніше вважався вчорашнім днем, а на сьогодні – це позавчорашній день. Зараз людина вже повинна зі школи вміти інтегрувати комп’ютерні системи в будь-яке виробництво. Тому праця та малювання будуть повністю зав’язані на комп’ютерній технології. Тобто, це будуть елементи графічного та веб-дизайну, робототехніка, малювання на планшетах. Ці курси я буду розробляти сам особисто, тому що готової навчальної програми немає.

Також у нас є колеги, які пропонують курси економічної та суспільної грамотності. Це буде ряд лекцій по юриспруденції, економіці, бізнесу та діловій мові. Ми будемо запрошувати авторитетних лекторів, які будуть викладати теоретичний матеріал і пояснювати його на прикладах життєвих ситуацій. Тобто дітям такий підхід буде значно цікавішим.

У нас також будуть курси демократії. На них будуть подаватися основні навички з комунікації, як знаходити спільні цілі з людьми, вирішувати конфлікти між собою і таке інше.

Також в програму буде включено курс програмування, який дозволить учням стати повноцінними молодими програмістами, а також багато інших цікавих і корисних речей.

Ельконін та Давидов у своїй програмі наполягали відійти від системи оцінювання балами. У нас це буде запроваджено?

Лідія:

Так. Це питання нам звісно доведеться гармонізувати з Міністерством освіти. Але ми плануємо відійти від 12-ти бального оцінювання. В початкових класах у нас буде словесна оцінка. Тобто вчитель для батьків у щоденнику буде писати, що учню вдається, що ні, чому і як це виправити. Це фактично і буде повноцінним оцінюванням, яке не буде тиснути на психіку дитини.

У старших класах ми плануємо ввести 100-бальну систему оцінювання. Адже дитині, очевидно, легше сприймати, що він отримав 70 балів, ніж те, що він отримав трійку. Але це може бути ініціатива конкретної школи та конкретного класу. Тобто ми передбачаємо до цього питання індивідуальний підхід.

Поділіться з друзями